tisdag 28 juni 2011

Här står jag i talarstolen vid årets sista kommunfullmäktigedebatt och pratar om varför vi i Folkpartiet vill lägga pengarna på det vi vill lägga pengarna på nästa år. Jag säger att vi vill utveckla äldreomsorgen. Att vi tycker att människor ska få bestämma själva, så mycket det bara går, hela livet. Att man ska få bestämma vem som ska komma hem till en och hjälpa en med städning och omvårdnad och annat man kan behöva ha hjälp med (hemtjänstpeng, kallas det), att man ska få bo ihop med sin fru/man/partner hela livet - även om någon behöver flytta till ett äldreboende (parboendegaranti). Och att vi behöver bli bättre på att använda modern teknik, även i äldreomsorgen.

Så säger jag att alla elever ska kunna läsa och skriva och räkna när de går ut andra klass. För har man inte lärt sig det när man går ut trean, är chansen bara en på hundra att man någonsin gör det - och vi vill ha marginal där. Och att vi även i skolan behöver bli bättre på att använda it och annan teknik. Alla elever i Lerums kommun ska ha en dator.

Jag säger en hel del annat också. Som att livet inte bara är prestationer och hårt arbete, man måste ha möjlighet till annat också. Till sådant som gör oss människor glada. Mera sådant. Det är också därför vi i Folkpartiet har legat på för att höja bidragen till alla föreningar och höja bidragen till alla studieförbund.

Just det. Jag säger något om alla människor som ger av sin lediga tid för att barn och ungdomar i Lerums kommun ska kunna spela fotboll, kasta kula och åka konståknig - bara som exempel. Alla föreningsledare. Som lägger sin tid på andras barn. Heja dem!

Inga kommentarer: