lördag 21 januari 2012

Obehagligt är det, drevet mot Juholt

Det är lördag förmiddag och jag sitter på tåget till Stockholm. Dricker kaffe och läser om Håkan Juholt. I tidningar, i Twitterflödet och på Facebook. Läser och blir nedstämt, ledsen rent av. För här talar vi DREV. En mobb som vältrar sig i Juholts och Socialdemokraternas olycka - jo, för olycka får man väl ändå kalla det för. Jag tycker det är obehagligt.
Själv blev jag förvånad när Juholt valdes till partiledare för S, tyckte det var ett osmart val, eftersom S så uppenbart behöver fler väljare bland medelklassen i de större städerna, och då funkar inte en person som Juholt. Och om man utgår från att en partiledare ska personifiera ett parti, bidra till att människor ska kunna relatera till personen, känna någon slags samhörighet - nej, då skulle S ha valt någon annan. Fast det är inte min sak och dessutom finns det väl fler partier som i så fall borde tänkt annorlunda. Men det här att så ogenerat gotta sig i eländet som utspelar sig. Nej tack.
Jag hoppas att de löser det här snabbt, Socialdemokraterna. För jag vill ha en opposition med lite kraft. Motvikter behövs. Alla behöver ifrågasättas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Helt klart är det som skett obehagligt, jäkligt obehagligt! Tyvärr handlar politik allt mer om personlig makt och mindre och mindre om ideologi. Och inte sällan kommer delar av drevets pådrivare från de egna leden.

Opposition med kraft, ja men ska kraften komma från jakt på makt för egen skull eller ur en ideologisk grund?

Jag tycker det känns som om vi är på väg åt helt fel håll!

/Kjelle B