tisdag 28 februari 2012

Tillsammans


Idag har jag hälsat på hos Innerstaden Göteborg, som arbetar med att utveckla stadskärnor - genom att få handlare, andra företagare, fastighetsägare, politiker och tjänstemän att dra åt samma håll, inte minst genom att börja med att skapa en gemensam målbild. Marianne Sörling som står bredvid mig på bilden, är projektledare på Innerstaden och har varit med och utvecklat stadskärnor på olika håll i landet, berättade om hur hon arbetar med att skapa bra förutsättningar för bra samtal mellan olika intressenter och om hur det sedan handlar om att tugga på. Sätta mål, jobba på och bocka av. Precis som alltid när man vill komma någon vart. Jag är inte den som blir imponerad i första taget, men imponerad blev jag av Marianne. Inte minst hennes orubbliga övertygelse om att det är Tillsammans som gäller. Ska något hända är behöver alla parter som berörs sitta med i båten, för det är där kraften finns. Så får alla acceptera att man inte alltid får som man vill, för det är ju omöjligt när man är många som är med i den där båten. Det viktiga är att alla är överens om vart man ska. Inga konstigheter men väldigt inspirerande att höra. Att det funkar. För jag har deltagit i rätt så många samverkansprojekt under mitt yrkesliv, som aldrig lett till några konkreta resultat eftersom vi fastnat i formalia och prestige och revirtänkande. Men här fick jag både kunskap och kraft och det är bra att ha med sig i arbetet med att få fart på Lerums centrum, Floda centrum och Gråbo centrum.

Inga kommentarer: