tisdag 5 juni 2012

Saker politiker inte ska säga

Bilden lånad av lerumstidning.se 
För er som inte vet, kan jag berätta att vår lokala tidning här i Lerum heter Lerums tidning. Den kommer en gång i veckan och den läses av i princip alla vuxna människor i kommunen - mer eller mindre. Och varje år när vi i den politiska majoriteten har skrivit ett budgetförslag, som vi hoppas att Kommunfullmäktige senare ska anta, så skriver man om förslaget i lokaltidningen. 

Den här gången berättade vi framför allt att vi behöver vara sparsamma (det kan man ju tro att vi säger varje år men det gör vi faktiskt inte) och att det är viktigt att vi får igång bostadsbyggandet i kommunen, inte minst i våra tre centrum. Själv fick jag en fråga som handlade om skolan, och att vi inte satsar några pengar där (vilket vi i själva verket gör, massor av pengar - vi har byggt flera nya skolor i Gråbo som startar i höst, vi dessutom sagt att elevpengen inte ska röras). Som svar på det sa jag att vi visst satsar pengar på skolan, för det gör vi ju - men så sa jag dessutom, snarast i en bisats, att det inte finns något samband mellan hur mycket pengar en kommun lägger på skolan och elevernas resultat. För det finns inget sådant samband. Skolutveckling och hur bra en skola lyckas handlar om andra saker. Fast i samma stund som jag sagt det insåg jag att det där kommer en del att uppröras över. För att säga att något inte blir bättre av mer pengar, mer resurser - det är minerad mark för många. Även om det går att visa på siffror som stödjer det man säger. Så sånt ska man som politiker inte säga. Men nu gjorde jag det och därför har jag de senaste dagarna stött på en och annan arg kommuninvånare som säger att jag inte vet vad jag pratar om.

Så har jag träffat en och annan person som undrar varför vi ser så glada ut på bilden - om det nu är så bistra tider. Ja, jag kan bara svara för mig själv och jag är lite halvnöjd ändå. Inte jätteglad, det finns investeringar som jag velat göra men som vi just nu inte har råd till, men det är väl inget konstigt med det? Det behöver inte vara eländes elände bara för att man ett år inte gör det. Och som jag skrev tidigare, det viktigaste är att vi får igång bostadsbyggandet, och därmed en ökad inflyttning och därmed ökade skatteintäkter. Och om vi lyckas med det eller inte - det har inte med pengar att göra.

Inga kommentarer: