tisdag 10 september 2013

Från Amsterdam till Lerum


I helgen var jag i Amsterdam, en stad jag gillar.Mycket folk på gatorna och härliga kvarter och stadsdelar att promenera i. Och mysiga restauranger och god öl och tom roliga affärer (sagt av en som inte är särskilt förtjust i att shoppa). Och massor av spännande teatrar och museer och musikklubbar. Som någon i mitt resesällskap sa: Här behöver de inte arrangera några kulturkalas. Det känns nämligen som kulturkalas hela tiden.

Cyklar gör de i Holland, i betydligt större utsträckning än vi gör i Sverige, och inga hjälmar har de på huvudet. Inte ens barnen. Jag såg tusentals cyklister, men inte en enda cykelhjälm. Det kan man naturligtvis förfasas över om man vill, men frågan är hur många fler det är som skadas eller dör i cykelolyckor i Holland jämfört med i Sverige, det vore intressant att veta. Coffeeshops har de också, dvs kaféer där det är tillåtet att röka cannabis. Nu tillhör inte jag dem som tycker att vi ska legalisera cannabis i Sverige, men det vore onekligen intressant det med, att veta hur många fler tunga narkotikamissbrukare vi har i Sverige jämfört med i Holland - om vi nu har det.

Fast nu är jag hemma igen, och därmed tillbaka i Lerumspolitiken. Mycket tid den närmaste tiden lägger jag på att - tillsammans med C, KD och M - konkretisera uppdrag till förvaltningen. Uppdrag som ska se till att vi effektiviserar och vässar kommunens organisation och verksamheter, och ser till att vi håller vår budget nästa år. Den budget som gäller nästa år är Mittenbudgeten, dvs den budget som FP+C+KD formulerat utifrån att vi inte vill spara på skolan och omsorgen.

I Mittenbudgeten finns även krav på att effektivisera den politiska organisationen. Vi tror nämligen att vi kan få ut lika mycket ur oss politiker till en mindre kostnad, en inställning som en del andra politiska partier tycker är populistisk - att vi säger så bara för att göra oss populära hos väljarna. Så är det dock inte, det kan jag garantera. Det är väl klart att även vi politiker kan tänka till och göra saker annorlunda, och till en lägre kostnad. Det underliga är väl att det finns politiska partier som inte tror att det är möjligt.




Inga kommentarer: