torsdag 31 oktober 2013

Skillnad på dotter som motionerar och son som motionerar

Jag har två barn, en dotter och en son. När min dotter växte upp brukade hon träna på gymmet i Stenkullen. Hon gick på yogaklasser, step, aerobics och allt var det var. Kul och bra motionsformer alltsammans. (Hon tränar fortfarande. Men eftersom hon flyttat hemifrån, gör hon det på annan ort.) Min son däremot, han gjorde annat. Han spelade fotboll i Lekstorps IF här i Gråbo. En kul och bra motionsform det med, och han gillar fortfarande att spela fotboll.

Min son fick sin träning subventionerad av både stat och kommun. Inte han direkt, men bidrag gavs till klubben så fort min son var med och tränade. Inget konstigt med det. Att barn och ungdomar tränar är något som så väl stat som kommun tycker är bra och därför finns de här föreningsbidragen. Min dotter däremot, hon fick inget bidrag till sin träning, den fick hon betala fullt ut själv (eller snarare hennes föräldrar fick göra det). Inte för att stat och kommun tycker att hennes träning var sämre än brorsans på något sätt, utan för att bidragen går till föreningar, och dottern tränade ju inte via någon förening utan helt oorganiserat och s a s för egen del, och det subventioneras inte.

Att det fungerar på det här viset är fullt logiskt och helt rimligt utifrån hur nuvarande system ser ut. Föreningar får bidrag, inte individer. Fast frågan är om vi vill att det ska vara så. Jag vill det inte. Att barn och ungdomar motionerar är bra och något som jag gärna är med och uppmuntrar ekonomiskt. Men systemet är alldeles för styltigt, och dessutom från en tid då allt skulle göras i kollektiv anda, och behöver ses över. Det klart att vi ska uppmuntra även de barn och ungdomar som gillar sådana aktiviteter som inte utförs i traditionella föreningar.

Vi diskuterade saken i kommunstyrelsens arbetsutskott igår, och vi kommer att fortsätta den diskussionen. Hur ska de kommunala bidragen se ut? För vilka åldrar ska de gälla? Är det enbart föreningar som ska stödjas eller även enskilda individer, t ex tjejer och killar som tränar på gym? Jag vet inte var diskussionen kommer att landa eller var de andra partierna står i frågan, men för egen del kan jag inte se någon rimlighet i att enbart ungdomar som min son ska få ett ekonomiskt bidrag (indirekt, det är föreningen som får bidraget), men att inte ungdomar som min dotter får det. På något sätt behöver vi ett mer flexibelt ekonomiskt stöd till barn och ungdomar.

Inga kommentarer: