torsdag 21 november 2013

Lerumsbornas pengar är inte mina pengar


Det här är min plånbok. I den ligger mina pengar och dem gör jag vad jag vill med. När jag varje månad har betalat allt det där löpande, som jag varje månad behöver betala för, gör jag vad jag vill med det som är eventuellt finns över. Jag kan spara pengarna, köpa en ny klänning, åka på en resa eller bara sprätta iväg dem på lite allmänt krafs. Poängen är att hur mycket jag avsätter för framtiden eller hur mycket jag rätt av slösar bort, det är upp till mig - för pengarna är mina, och jag får själv leva med konsekvenserna av hur jag väljer att göra.

Vad jag just beskrev, gäller inte med de pengar jag som politiker är med och beslutar om i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Kommunens budget handlar inte om mina pengar. De pengarna tillhör invånarna i Lerums kommun, och därför behöver jag vara särskilt försiktig med dem. Inte slösa alls, utan noggrant fundera på hur de bäst används. Fundera på hur mycket som ska användas till den löpande driften och hur mycket som kan avsättas för framtiden. Hur mycket pengar kommunen har råd att låna för att investera och vad som i så fall ska prioriteras. Nyttan och glädjen för dem som bor i Lerums kommun ska alltid ställas mot kostnaderna.

Så tänker Folkpartiet och så tänker jag, och visst låter det ganska rimligt? Men nej, det är det faktiskt inte. I Lerums kommun fattas stora beslut utan att olika alternativ har ställts mot varandra och utan vettiga ekonomiska kalkyler. Ett sådant exempel är det Resecentrum som vi planerar för i Lerums centrum. Att vi ska ha ett resecentrum, det är alla politiska partier, som finns representerade i kommunstyrelsen, överens om. I framtiden kommer vi att åka mer kollektivtrafik och tåg och bussar och resenärer behöver en bra knutpunkt för det. Och när vi ändå ser till att det blir ett resecentrum byggt, då kan det ju vara smart att bygga lite extra för att få plats med annat som vi kan ha nytta och glädje av i kommunen. Det kan handla om affärer och kaféer, men även bibliotek och annat. Här gäller det att tänka till och här gäller det att räkna på alternativen. Vilka framtidsscenarion ser vi och vad kostar de? Och vad har vi råd med?

Att det är så vi ska gå till väga nu innan ett resecentrum byggs, det yrkade Folkpartiet (tillsammans med C och med stöd av KD) på i går, när kommunstyrelsen sammanträdde. Men. Det var inget vi fick stöd för av M eller S. Uppenbarligen har de partierna en helt annan syn på kommuninvånarnas pengar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det stavas MAKTFULLKOMLIGHET. Partier som är stora el som suttit vid makten för länge tror sig ha rätten att göra vad de vill med skattebetalarnas pengar.

Anonym sa...

Det är tråkig att läsa ditt tråkiga inlägg. För det är tråkigt med tråkiga politiker som saknar visioner. Vad vill du och ditt parti med Lerum?

mvh Bengt Andersson

Lill sa...

Hej Bengt! Måhända tråkigt, det kan jag hålla med om, men klokt ändå. För vare sig jag eller Folkpartiet saknar visioner. Det är bara det att innan, eller åtminstone parallellt med att man målar med stora penseln, så måste en kommun ha kontroll över ekonomin. Har man inte det, finns inga pengar till vare sig det ena eller det andra. Som jag ser det behöver vi bli fler som bor i Lerums kommun, för att öka på skatteintäkterna. Att vi ser till att det byggs fler bostadshus, av olika slag, har därför högsta prioritet. Likaså att skolorna och äldreomsorgen håller hög klass. De här tre områdena är därför prioriterade i kommunens budget nästa år, en budget som FP formulerat tillsammans med C och KD och som kommunfullmäktige antog i augusti i år. Grundbultarna först, tycker jag och det betyder för mig bostadsbyggande och kärnverksamheter.