fredag 20 december 2013

Detaljbudgeten för 2014 är i hamn

Kommunfullmäktiges presidium. Ordförande Ingvar Frid (FP) i mitten med julflugan på. 
Om inget händer så har jag nu på förmiddagen haft mitt sista möte i kommunhuset för det här året, och det känns skönt. Nu ska jag ägna eftermiddagen och måndagen åt mitt "vanliga" jobb, men sedan får det vara bra, sedan ska jag vara ledig ett tag.

Det är ingen hemlighet att hösten varit tung i Lerumspolitiken. Mitt och Folkpartiets samarbete med Centerpartiet och Kristdemokraterna har fungerat strålande, men med M har det varit kärvare. Och tidigare i höst bröt, som många av er vet, vi mittenpartier vår samverkan med M. Vi fick inte igenom vår detaljbudget inför 2014, trots att den var helt i linje med kommunens totala budgeten (Mittenbudgeten) för nästa år och vår insyn och påverkansmöjligheter över den politiska dagordningen var liten. Vi kom helt enkelt inte vidare i vårt gemensamma arbete.

I dagarna har Folkpartiet, tillsammans med C och KD, dock nystartat en samverkan med M - tillsammans med en nygammal moderat kommunstyrelseordförande. För i tisdags valde kommunfullmäktige moderaten Henrik Ripa till ny ordförande. Ett val jag stod bakom.

För det blir jag nu kallad nickedocka, knähund, höna, blåst blondin och lite annat smått och gott. Alltsammans väntat. Även det som kommer från den politiska oppositionen, som säger "mycket skrik för lite ull". Och det får de väl tycka om de vill. Om man som parti inte har någon egen majoritet och kan bestämma själv (och det har inget parti i Lerum) är man tvungen att söka stöd hos andra partier, och då är det bara att välja. Väga för och emot och fundera på vilka partier man står närmast och vilka partier man kan få mest genomslag för sin egen politik och det man som parti tror på. Att samarbeta med C och KD är ett givet val, och nu väljer alltså även M att gå in i den konstellationen.

Själv är jag hoppfull när det gäller den framtida borgerliga samverkan. Glad över att vi fått ett beslut om detaljbudgeten, precis som vi ville ha, och hoppfull om ett konstruktivt samarbetsklimat där samtliga fyra borgerliga partier får både insyn och inflytande. Jag hade självfallet gärna sett en folkpartist som kommunstyrelsens ordförande, men det kräver ett större Folkparti, och där är vi inte. Ännu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag förstår inte kritiken. FP har nu tagit sitt ansvar för den kommunala verksamheten och ansvarsdelen är en viktig del av ett politiskt ledarskap. Ni har mitt förtroende.