fredag 14 mars 2014

Dag 16: Prata om hur framtidens äldreomsorg ska finansieras

I år är det val och de olika politiska partierna och vi politiker (även jag) kommer att prata högt och vilt om vad vi vill och vad vi lovar inom olika områden, och definitivt inom äldreomsorgen. Vi kommer bl a att prata om framtidens demografiska förutsättningarna, om att vi människor lever allt längre och att gruppen äldre människor blir allt större, och vilka utmaningar det ställer oss in för. Fast jag är inte säker på att så värst många vill prata om finansieringsfrågan - hur framtidens äldreomsorg ska betalas.

Så därför gör jag det. För jag utgår ifrån att vi kommer att behöva andra finansieringsformer än vi har idag, åtminstone för det utöver det allra mest grundläggande, någon slags absolut lägstanivå - och den kommer att vara lägre än idag.

Nej, jag har inget facit. Tillsammans behöver vi fundera mer på det här. Jag börjar bara med att lyfta frågan. 

Inga kommentarer: