onsdag 5 mars 2014

Dag 7: Bättre förutsättningar för cheferna i äldreomsorgen

Det viktigaste i äldreomsorgen är de äldre själva. Hos dem börjar allt och utifrån deras behov ska omsorgen organiseras. Men det är mycket som ska klaffa. Inte minst ska det finnas kompetent personal, som inte bara ska ha kunskap utan dessutom trivas på jobbet. För när personalen trivs så sprids det, så är det.

Ska allt det där fungera behövs skickliga chefer. Det finns, som inom alla yrkeskategorier, bättre och sämre chefer, och det är det inte så mycket att orda om - så kommer det alltid att vara. Precis som det finns bättre och sämre läkare och bättre och sämre undersköterskor (och bättre och sämre politiker för den delen). Viktigt är dock, om cheferna ens ska ha ens chans, är att cheferna har rimliga förutsättningar att styra och leda sin personal. Så är det på det flesta håll inte idag.

Det finns hur mycket som helst att göra inom ledarskapet i äldreomsorgen, men en bra start vore att se till att äldreomsorgens chefer - första linjens chefer - har något färre medarbetare än idag. Fyrtio-femtio medarbetare är snarare en regel än ett undantag som det ser ut i dagsläget, och det är alldeles för många. Jag kan inte svara på vad som är ett optimalt antal medarbetare, men så mycket vet jag, att när jag pratar med de chefer jag har i min bekantskapskrets, och de är chefer inom olika branscher, finns det inga som är i närheten av att ha så många underställda som cheferna i äldreomsorgen. Inte i närheten.

Inga kommentarer: