torsdag 1 januari 2015

Gott nytt 2015, önskar jag och två skogshuggare


Från och med idag, ingår Folkpartiet i Lerum i en politisk majoritet med Centerpartiet, S och MP. Och från och med idag har Lerums kommun tre nya kommunalråd på halvtid (utöver kommunstyrelsens ordförande och oppositionsrådet). Enklast beskrivet ansvarar de tre nya kommunalråden för Skola, Äldreomsorg resp Samhällsbyggande. Mitt ansvar gäller skolan, men där ingår självfallet förskolorna och även kultur- och fritidsverksamheter.

Syftet med de tre nya kommunalråden är att få en starkare koppling mellan politikerna (vi som beslutar vad som ska göras) och tjänstemännen (som sitter på den professionella kunskapen och hur det ska göras). Tanken är att politiken och förvaltningen ska få chansen att prata mer med varandra än vi gjort tidigare, och därmed kunna tydliggöra mål och följa upp resultaten lite smidigare. Jag tror att det är väl investerad tid.

Gott nytt 2015!

PS. I anslutning till det jag skrev tidigare, kom jag att tänka på en historia jag hörde för många år sedan. Den handlar om två skogshuggare, varav den ena får mer gjort än den andra. För den som orkar, här är historien:
_______________________________________________________________________

Två skogshuggare gick ut i skogen för att hugga ned träd. Med sig hade de varsin identisk yxa. Den ena högg snabbt ned dagens första träd. Sen högg hann frenetiskt resten av dagen. Högg och högg.

Den andra skogshuggaren, han högg också naturligtvis. Men då och då tog han en paus.

I slutet av dagen var den första skogshuggaren helt slut, men trots att han slitit så hårt, hade han bara lyckats hugga ned hälften så många träd som den andra skogshuggaren. Den andra skogshuggaren var trött han också, men inte så trött som den första. Han kände sig mest nöjd med att han huggit ned så många träd.

Hur gör du?, frågade den första skogshuggaren den andra, när dagen var slut. -  Du pausar hela tiden och ändå hugger du ned dubbelt så många träd som jag

Jo, svarade den andra skogshuggaren. - Jag pausar av två skäl. För det första behöver jag vila mina muskler. För det andra behöver jag slipa min yxa.

Inga kommentarer: