torsdag 23 november 2017

Dags att byta ut ordet "brukare"


Hej!
Varje vecka skriver jag på Äldrenytt/Äldreomsorgsbloggen. Den här veckan skriver jag om ordet "brukare", ett ord som jag ogillat sedan jag hörde det för första gången i början på nittiotalet. Det här skriver jag:

"Fler och fler äldre människor har tröttnat på att kallas “brukare”. Det skrivs insändare om det, motioneras till fullmäktigeförsamlingar om det och åtminstone en stor pensionärsorganisation har bestämt sig för att driva på för en förändring och ett nytt begrepp och senast igår läste jag om en pensionärsförening i Björnum, som tycker att ordet är en styggelse. Och för er som är så unga att ni möjligen inte vet vad styggelse betyder, kan jag berätta att det är detsamma som vidrighet, otäckhet och skändlighet. Inget trevligt alls med andra ord. Själv hörde jag ordet brukare för första gången i början på nittiotalet och då trodde jag att det var ett skämt. Men min chef, på omsorgsboendet där jag då arbetade, förklarade mycket bestämt att nu var det “brukare” som gällde för det hade Socialstyrelsen bestämt. Då tänkte jag att “aldrig i livet att jag använder det ordet” men tiden gick och ordet kletade sig fast och tog mer mark och mer fart och till slut blev det allmängods och ingen försökte ens att hitta ett bättre ord.
Fast nu börjar det svänga, vilket inte är konstigt. För tala om omodernt ord och det klart att om en grupp människor (för ibland behöver vi prata om människor som en grupp) inte vill bli kallade för brukare så ska de naturligtvis inte behöva bli kallade för brukare. Och att Socialstyrelsen ska bestämma om sådant, det känns väl inte helt modernt va? Jag ser fram emot ett nytt ord och när min generation blir äldre lär vi vilja ha ett nytt igen."
Ni som har förslag på bättre ord får gärna höra av er!
Allt gott!
Lill

Inga kommentarer: