torsdag 3 december 2009

Ha, ha - det finns nog ingen rimlig förklaring

Den som går på Operan betalar en 6-procentig moms. Den som går och lyssnar (och dansar) på ett dansband betalar 25 procent moms. Varför? Jo, för att opera betraktas som kultur, till skillnad från dansband som ska ses som - ja vadå? Inte kultur i alla fall.

Håll med om att det är knepigt, milt uttryckt. Om du inte tycker att det är knepigt så får du gärna förklara det rimliga i det hela. Det måste finnas en rimlig förklaring. Ha, ha - jag skojade bara, jag tror inte alls att det måste finnas en rimlig förklaring. Men jag skulle gärna vilja ha en ändå. För inte kan det väl handla om att de som bestämmer om momssatserna tycker att opera är lite bättre och finare för oss människor än dansbandsmusik och att operabesök därför ska uppmuntras?

Själv gillar jag f ö varken opera eller dansbandsmusik. När jag är på operan hör jag aldrig vad de sjunger och när jag lyssnar på dansbandsmusik hör jag allt för väl vad de sjunger.

Inga kommentarer: