tisdag 1 december 2009

Ta från staten och ge till kommunerna

Innan jag drog igång mitt företag var jag kommunanställd, i sisådär tjugo år. Olika kommuner, olika verksamheter och olika befattningar, men just därför tycker jag att jag vet vad jag pratar om när jag säger att kommunala förvaltningar är rätt så slimmade organisationer. Det finns självfallet luft här och där - man kan tänka om, göra annorlunda osv. Men på det stora hela - slimmat.

Så är det inte med statliga myndigheter. Nu känner jag inte till alla statliga myndigheter, men dem jag kommit i kontakt med gör mig så frustrerad. Så många lägger pengar och krut på saker som ingen människa har någon glädje av än möjligen de själva, och knappt det.

Idag har jag träffat representanter från två statliga verk, och man tror inte att det är sant. Det utreds och det rapporteras och det skrivs och det arkiveras. Till ingen nytta. Själv blir jag bara förbannad.

Har jag haft otur? Träffat fel folk? Inte vet jag. Vad jag däremot vet är att jag avslutade dagen med att fika med två personer som lämnat sina statliga anställningar och startat eget. "Vi fick nog av att skriva rapporter som ingen läste", sa de.

Hallå regeringen, kan ni ta lite statliga pengar och ge till kommunerna?! Pengarna gör lite större nytta där.

Inga kommentarer: