fredag 5 mars 2010

De håller som förenklingar

Sedan jag publicerade mitt förra inlägg för ett par timmar sedan, har jag pratat med tre personer som sagt att de uppfattat det som kritik mot det svenska skattesystemet. Det är det inte. I princip tycker jag vi har ett bra skattesystem. Ju mer du har desto mer kan du avvara. Inga konstigheter. Men det betyder inte att jag inte kan publicera en liten historia som beskriver hur marginalskatterna slår. En del betalar mycket, mycket mer skatt än andra.

Som barn fick jag höra: Om ett land behöver skatter måste man ju ta från dem som har. Man kan ju inte ta från dem som inte har. Det är en grov förenkling av verkligheten.

Nu råkar jag dock gilla förenklingar och därför tycker jag att både den och historien om de tio som delar på notan håller! Som förenklingar.

Inga kommentarer: