tisdag 20 april 2010

Bidragen ska dit barnen är

Min son har i många år spelat fotboll i Lekstorps IF. Eftersom klubben är en förening har Lerums kommun bidragit med pengar för min son till klubben. Vi som föräldrar har alltså inte behövt betala vad det faktiskt kostat.

Min dotter har inte spelat fotboll, inte varit med i någon förening över huvud taget. Hon har tränat på gymmet i Stenkullen, gått på aerobicsklasser, bodypumppass och sådant. Eftersom gymmet i Stenkullen inte är någon förening utan ett vinstdrivande företag har Lerums kommun inte bidragit med några pengar. Vi som föräldrar har alltså fått betala precis vad det kostat.

Så borde det inte vara, tycker jag. Det är bra att ungdomar tränar, oavsett i vilken form och var de gör det. Visst känns det kommunala bidragssystemet lite ålderdomligt och definitivt inte särskilt liberalt? Ska kommunen uppmuntra barn och ungdomars idrottande och tränande, ska vi göra det även om det sker utanför det traditionella föreningslivet.

Jag vill ha bidrag även till företag som erbjuder träning för barn och ungdomar. Bidrag som gör det billigare för barnen att träna. Varför ska en kommun gynna vissa ungdomar (läs vissa föräldrar) framför andra? Bidragen ska dit barnen är.

Inga kommentarer: