fredag 30 april 2010

Skyll aldrig på någon annan

Den här texten finns publicerad på Äldreomsorgsbloggen, men jag slänger in den här med.

För ett tag sedan funderade jag på om man genom de tankar man har om sin chef faktiskt också skapar sin chef. Tänker jag att chefen är bra, lägger jag märke till allt bra chefen gör. Tänker jag att chefen är mindre bra, lägger jag märke till att chefen gör som är – just det, mindre bra. Jag kom fram till att det nog är så, och många av er läsare verkade hålla med.

Då vänder vi på det. Då borde detsamma gälla även i motsatt riktning, dvs att chefen skapar sina medarbetare. Den chef som tänker positivt om sina medarbetare, pratar positivt om sina medarbetare, lägger märke till allt positivt som medarbetarna gör – den chefen har bra medarbetare. Och tvärt om. Läs mer>>

1 kommentar:

Helena von Schantz sa...

Jag tror att det är precis så. Som Henry Ford uttryckte det; "Whether you think you'll succeed or you don't, you're probably right."