tisdag 15 juni 2010

Allt kan hända. Och allt händer. Förr eller senare.

I går trängde sig en grupp från Greenpeace in på kärnkraftverket Forsmarks område, några av dem tog sig upp på taket. Vad de ville visa var väl helt enkelt att det går. Att säkerheten inte är hundraprocentig, vi vill ju annars tro det, och att om de kan ta sig in, kan naturligtvis även andra göra det. Terrorister t ex.

Att Greenpeace gör som de gör just nu beror på den energiomröstning som ska vara i riksdagen, den här veckan tror jag, och där riksdagen bl a kommer att besluta att om det finns ekonomi i det hela så kommer de nuvarande kärnkraftsverken att restaureras och byggas om. För att hålla ytterligare ett antal år. Greenpeace utgår från att det är ett led i att bygga ut kärnkraften och på sikt även dra starta nya reaktorer. De borgerliga riksdagsledamöter och kärnkraftsmotståndare jag pratat med, säger att så inte är fallet. Vad det handlar om är att hålla igång befintliga verk tills att vi får lönsamhet i alternativ och förnyelsebar energi. De tröstar sig med det, tänker jag, när de trycker på ja-knappen. För jag tror som Greenpeace.

Men det var inte det jag skulle säga, utan mer att jag är förvånad över de reaktioner som kommer från politikerhåll efter Greenpeace aktion. Man uttrycker nämligen bestörtning och förvåning över att Greenpeace lyckades ta sig in på området. Man vill gärna ha en förklaring av Forsmarks ledning. En omedelbar förklaring, sägs det med eftertryck.

Hur kan man bli förvånad över en sådan sak? Finns det ett kärnkraftsverk på marken så kan människor självfallet ta sig in där. Förr eller senare. Jag menar, något måste vi väl ändå ha lärt oss av historien. Finns det en bro, kan den rasa. Finns det en färja, kan den sjunka. Finns det ett hav, kan vi drunkna. Sånt händer.

Det vill säga. Har vi kärnkraftsverk, kan terrorister ta sig in på området. Ta över verket och ställa vilka krav de vill. Det måste vi ha med oss när vi bestämmer oss för om vi i framtiden ska ha mer och fler kärnkraftsverk. Inte bara det naturligtvis. Det finns mycket som ska vägas in. Som alltid för och emot. Men låt oss i allafall inte köra huvudet i sanden och låtsas som att det inte går att ta sig in på ett kärnkraftsverk och ta över det.

Inga kommentarer: