tisdag 10 augusti 2010

Politiker skapar inte jobb. Företagare skapar jobb.

"Ni politiker måste skapa fler jobb", sa mannen på gatan där jag bor och efter att ha pratat med honom en stund slog det mig att även politiker pratar på det sättet. Att si eller så många jobb ska skapas. Som om det vore vi politiker som skapar jobben. Det är det ju inte. Det är företagare som skapar jobb. Visst, politiker kan skapa offentliga anställningar. Starta ett äldreboende och anställa folk, bygga en motorväg och anställa folk, men utöver det handlar det alltid om att det är en företagare som anställer eller använder sig av underkonsulter.

Politiker skapar i bästa fall bra förutsättningar för företagare att skapa jobb. Ser till att lagar och regler underlättar och motiverar, fixar så att det är smidigt att anställa osv. Eftersom jag själv är företagare, vet jag att det är ungefär sådant som företagare kallar för just bra förutsättningar, och det kan jag hålla med om. Som politiker är jag dock övertygad om att det måste annat till. Ska vi få fler småföretagare i det här landet måste vi börja i skolan. Som det är idag fostras eleverna till att bli anställda, anställningsbara säger vi till och med. Som om en anställning vore det enda sättet att försörja sig på. Där behöver vi tänka om. Eleverna ska visserligen lära sig att läsa, skriva och räkna - det är självklart - men de ska också lära sig att tänka nytt, våga pröva sina idéer och uppmuntras till att få saker och ting gjorda. Företagare får alltid saker och ting gjorda. Alternativet är nämligen inga kunder, inga pengar - och konkurs.

1 kommentar:

Helena von Schantz sa...

tack för ett väldigt bra inlägg, Lill. Jag tror att vi ger fel slags frihet och kräver fel sorts rättning i ledet i skolan. Strikta ramar så att alla kan tänka, arbeta och trivas men stor frihet inom ramarna och mindre prestige och detaljstyrning från lärarna.