fredag 12 november 2010

Snygga politiker får fler röster

Läser i senaste numret av Dagens Samhälle att snygga politiker får fler röster och att borgerliga politiker är snyggare än vänsterpolitiker. Forskare kan komma fram till det mesta, som alltid beror det på hur man formulerar frågan, men just de här forskarna tänker jag inte säga emot. Jag tror dem. Och inte bara tror dem, jag är säker på att de har rätt.

Att utseende spelar roll för valresultatet vill vi politiker sällan höra talas om, vi vill gärna tro att det är vår politik som spelar roll, och till viss del vår handlingskraft. Men det är väl inte konstigt att vi människor, och därmed väljare, hellre förknippar oss med relativt vackra människor än med relativt mindre vackra människor. Jag säger relativt eftersom vi politiker i gemen inte är särskilt vackra.

Utifrån det här, är mitt råd till Socialdemokraterna, nu när de ev ska städa i partiledningen. Skicka in Thomas Bodström. Gör honom till partiledare. Han är snygg. Det kommer att räcka långt, jag lovar. Och jag skojar inte.

PS. De här forskarna kommer alltså dessutom fram till att borgerliga politiker är snyggare än vänsterpolitiker. Tänk om det var det som avgjorde valet. Tänk.

Inga kommentarer: