söndag 1 maj 2011

Mer av de andra sätten (i en kreativ region)

Mikael Dockered flänger runt i kommunen och sätter upp valaffischer
Tidigare idag (igår - jag ser att klockan passerat midnatt) kom mina föräldrar förbi en sväng. De ville bara kolla läget, eftersom jag 1. inte besvarat deras telefonsamtal och 2. jag inte bloggat på länge. Deras slutsats var att jag har alldeles för mycket att göra och således - behövdes kollas upp.

Och ja, de har rätt. Livet som företagare och fritidspolitiker är snärjigt i vanliga fall och inte blir det mindre snärjigt av att det är val om två veckor. Så nu, för att ändå få något skrivet i den här bloggen, gör jag det lätt för mig och länkar till Folkpartiets valmanifest för regionen, varsågoda. Det är ett bra valmanifest.

PS. Vi folkpartister säger att vi vill skapa en kreativ region - och att det krävs mer kreativitet i regionen är jag den förste att skriva under på - men då är en rimlig följdfråga om inte en kreativ region kräver kreativa politiker. Jag har nämligen fått lite kommentarer om det där, om att politiker verkligen inte är särskilt kreativa, vilket jag kan hålla med om - kreativitet kräver mod att våga testa, mod att misslyckas och förmåga att lära av misslyckanden, att släppa tvärsäkerheten, att lägga ner det där om att det alltid finns rätt och fel, och det modet och den prestigelösheten har sällan vi politiker, det kan jag hålla med om, en politiker vill ju alltid bli omvald och det är vi rädda för att inte bli om prövar nytt och resultatet inte blir vad vi tänkt oss, och dessutom är det skattepengar vi ansvarar för och frågan är hur stora misslyckanden vi kan tillåta oss, och så vidare, vi har allt för ofta allt för många skäl till att fega, och det där måste vi släppa och inte vara så rädda, och inte hacka på varandra så fort någon i något annat parti gör ett misstag när hon eller han faktiskt försöker göra något som inte tidigare har gjorts. MEN - och det var hit jag ville komma. En kreativ region kräver inte kreativa politiker i sig. Vad som krävs är politiker och skapar möjligheter för andra att vara kreativa. Oavsett om det handlar om personer eller företag eller organisationer. Som tillåter andra att testa och ta ett steg framåt, för att möjligen dratta omkull och ta två steg tillbaka. För att sedan hitta andra möjligheter och nya idéer och helt plötsligt ta tio jättekliv framåt. För det är så det går till. Och det är så det måste gå till. I sjukvården, i kollektivtrafiken, inom kulturen och inom andra områden som regionpolitiker ansvarar för. Politikernas uppgift är att säga att det är ok att det inte blev som vi tänkt utan att det blev på ett annat sätt. Kanske blev det ännu bättre än planerat. Blev det inte det är det bara att försöka på nytt igen, på ett annat sätt. För det är väl precis det kreativitet är? Att göra på ett annat sätt.

De där andra sätten vill jag se mer av.

Inga kommentarer: