tisdag 3 maj 2011

Sätt partisymbolerna på valsedlarna

Härom veckan fick jag ett brev från en ung man som har svårt att läsa, vilket fö fler än vi tror har. Så hade han ett förslag, om att helt enkelt sätta de politiska partiernas symboler på valsedlarna - för att alla enklare ska kunna se vilket partis valsedel man lägger i kuvertet.

Jag tycker det är ett bra förslag (det finns säkert invändningar, det finns det alltid, men visst borde det gå att lösa) och skrev en insändare om det, och ska göra vad jag kan för att sprida den. Just nu finns det publicerad på Lerums tidnings nätupplaga och Alingsås tidnings nätupplaga. Så här står det:

I Sverige är valhemligheten central i allmänna val. Du som röstar har rätt att göra det utan att någon annan får reda på vilket politiskt parti du väljer att lägga din röst på. Det är något vi tar för självklart. Fast det gäller inte riktigt alla. För när vi nu går och röstar i regionvalet den 15 maj finns det människor som inte kommer att kunna göra det utan att någon annan hjälper till med att välja rätt valsedel.

Skälen till att man behöver hjälp med att rösta kan vara olika, men för en grupp människor handlar det helt enkelt om att man har svårt för att läsa och därför inte kan läsa namnen på partierna på de olika valsedlarna.

Härom veckan fick jag ett brev från en ung man. Han har dyslexi och kan inte läsa och hade fått hjälp av en släkting att skriva brevet jag fick. Den unge mannen argumenterar bättre än jag och så här skriver han:

Jag kan inte läsa men jag vill kunna rösta på samma sätt som alla andra invånare i Sverige. Vi kan visserligen få hjälp att läsa på valsedlarna men vi kanske vill ha vår valhemlighet. Det kan kännas kränkande att någon annan ska veta vad man röstar på, bara för att vi behöver hjälp att läsa på valsedlarna… Om det fanns partisymboler på valsedlarna kunde jag få rösta hemligt precis som alla andra människor i Sverige, och ta med mig hemligheten i graven… Jag känner mig diskriminerad av Sveriges politiker som inte tar hänsyn till oss som inte kan läsa.”

Själv tycker jag att det är ett bra förslag och kan inte se några hinder för att göra som han föreslår. Möjligen finns det partier som inte har en bildsymbol, men det kan väl inte vara värre än att de i så fall skaffar sig en. Så att fler väljare än idag kan behålla sin valhemlighet.

Den 15 maj är det omval i Västra Götalandsregionen. Valsedlarna till det valet är redan tryckta. Men tiden går fort och om inte förr är det val igen 2014. Till dess borde vi ha kunnat lösa det här.

Inga kommentarer: