onsdag 15 juni 2011

Vilken våning är jag på?


Idag fick jag och resten av kommunstyrelsens arbetsutskott prova på hur det kan vara att inte se. En kort stund bara. Jag tog mig från kommunhuset över torget och en runda inne i kommunhuset. Men ändå. Det var enkelt att konstatera att kullersten inte är särskilt behagligt att gå på, att det är svårt att orientera sig i ett stort hus (vilken våning är jag på?), att det är otäckt med tunga dörrar som smäller igen framför ansiktet och att en städvagn på ett oväntat ställe kan ställa till problem. Det lärde jag mig på bara några minuter.

Denise Cresso, från Synskadades riksförbund, berättade annars att tillgängligheten för synskadade personer i Lerums kommun är rätt så bra. Kan naturligtvis bli bättre (allt kan alltid bli bättre), men att hon mest är orolig för att reglerna kring Färdtjänst ska försämras. Tillgängligheten när det gäller kollektivtrafiken är nämligen inte särskilt bra i dagsläget, så färdtjänstresor är många gånger nödvändigt för att man som synskadad ska kunna leva ett ok liv.

Bra filmer om hur det kan vara att vara funktionsnedsatt och varför tillgänglighetsfrågorna är viktiga finns på Handisams hemsida. Se gärna dem>> Själv ska jag se till att lyfta tillgänglighetsaspekterna när vi planerar nya byggnationer i Lerums kommun.

Inga kommentarer: