torsdag 13 oktober 2011

Vad är det för skillnad på mig?

Vad är det för skillnad på dig och en moderat? Varför ska jag rösta på Folkpartiet och inte på Moderaterna? Är inte ni mer höger än Moderaterna nu för tiden? Ni tjatar bara om skolan, jag vet ju inte vad ni tycker om allt annat? Pekar du med hela handen som Jan Björklund? Vad är det för skillnad på dig och en sosse?

Det här är exempel på frågor som jag får med jämna mellanrum, från människor jag träffar i olika sammanhang. Och ja - berättigade frågor och inte alltid lätta att svara på utan att trassla in sig i ideologiska resonemang. Men jag tänkte på några av dem, frågorna alltså, under gårdagens kommunstyrelsemöte i Lerum. Vi pratade om privata utförare i hemtjänsten, dvs privata företag som du kan välja istället för kommunens egen personal om du behöver hemtjänst. För så här är det:

Moderaterna vill egentligen bara ha privata utförare. Av princip. De tycker inte att kommunen ska ha anställd personal när det gäller arbetsuppgifter som företag kan utföra. Av princip. Det tror att konkurrens leder till tjänsterna utförs på ett bättre och bättre sätt och att företagares vilja att tjäna så mycket pengar som möjligt gör att företagare kontinuerligt ser till att tjänsterna blir så bra som möjligt, vilket gör att de får fler kunder och tjänar ännu mer pengar (alla är kunder enligt dem).

Socialdemokraterna i sin tur vill bara ha kommunalt anställd personal i hemtjänsten. De tycker att vi alla ska ta ett gemensamt ansvar för varandra och att ingen ska tjäna pengar på sådant som vi alla, mer eller mindre, behöver - som t ex hemtjänst. Av princip tycker de så. Det utgår dessutom från att kommunalt anställd personal har bättre anställningsvillkor än personal i privata företag, vilket är en viktig aspekt för S, inte minst för att kommunalt anställd personal till största delen är kvinnor. En jämställdhetsfråga med andra ord.

Så är det då Folkpartiet, som just nu i kommunstyrelsen representeras av mig själv. Vi tycker vare sig det ena eller det andra. Vi tycker att de som gör det bäst ska göra det, oavsett om det är kommunens egen personal eller om det är privata företagare. De som använder resurserna på bästa sätt, ger oss mest för pengarna helt enkelt. Och tycker man det, måste man låta både den kommunala verksamheten och privata företag få pröva sig fram. Så får man titta på resultatet och sedan utvärdera. En ganska så knastertorr inställning, inget principiellt alls.

Så här uppfattar jag det. Möjligen vill både moderater och socialdemokrater protestera, säga att min beskrivning är allt för kategorisk. Fast det tycker jag inte att den här. Tvärt om - det här med hemtjänsten är ett bra exempel på skillnader. Dessutom är det min blogg. Och jag skriver vad jag vill.








Inga kommentarer: