torsdag 13 juni 2013

Är du lönsam lille vän?

Den här tavlan hänger på Moderna muséet. Den heter "Blir du lönsam lille vän" och är målad av Peter Tillberg. Jag kom att tänka på den idag när jag läste en artikel i DN med rubriken Invandrare betalar mer till samhället än de får tillbaka, som handlar om att invandrare minsann smakar mer än de kostar, att de är en ekonomisk tillgång för ett land, t ex för Sverige. För även om jag naturligtvis begriper den typen av argumentation, så ogillar den. Jag får ett svar på en fråga jag aldrig ställt. I mitt huvud spelar det nämligen ingen roll om människor är lönsamma eller inte. Människors lönsamhet är inget kriterium över huvud taget i det här sammanhanget, tycker jag. Det finns väl massor av människor och grupper av människor i Sverige som inte är lönsamma. Periodvis eller under hela livet. Precis som vissa människor betalar oändligt mycket mer i skatt än andra. Men man har väl inte mer rätt till Sverige för det.


Inga kommentarer: