tisdag 9 juli 2013

Stå för vad ni tycker, alla ni pseudonymer


Jag har varit i Visby en vecka, under Almedalsveckan (mer om det i ett kommande blogginlägg), och under den veckan har jag inte varit uppdaterad på den lokala debatten här i Lerum. Jag har inte läst insändarna i Lerums Tidning och jag har inte följt med i diskussionerna på lokaltidningens webb, och jag vet därför inte vad som senast sagts om det där höga huset som eventuellt ska byggas i Lerums centrum, på tomten som kallas Konsumtomten.

Sommaralerta partivänner har dock hört av sig och sammanfattat vad som skrivits, och sagt att jag nog borde skriva ett svar, eftersom Folkpartiet får en del kritik, och javisst säger jag, ett sådant svar skriver jag gärna. Det är bra när människor i Lerum säger vad de tycker på insändarsidorna, och har de frågor till Folkpartiet ska de självfallet få svar på det.

Fast när jag sedan själv läser inläggen i lokaltidningen, blir jag förbannad. För de allra flesta inläggen, även de som är direkt riktade till Folkpartiet, har anonyma avsändare. Påhittade pseudonymer. En del bekanta, andra helt nya.

Jag vet att vi lever i en demokrati och att människors privata sfär och integritet ska skyddas och att det är upp till var och en om hen vill skylta med sitt namn. Men jag avskyr när folk gömmer sig bakom påhittade signaturer. För jag vet inte vem det är jag för en dialog med, vem jag ser i ögonen. Vi får faktiskt säga och skriva vad vi vill i det här landet, utan att riskera fängelsestraff eller avrättning, det är väl ändå något av det bästa med att leva i Sverige. Hur skulle det vara om vi tog det på allvar.

Jo, jag svarade de där anonyma insändarna i lokaltidningen, det gjorde jag. Är dock tveksam till om jag gör det igen. Kan ni sträcka på er istället, alla ni anonyma, ni får tycka precis vad ni vill, men stå för det. 



Inga kommentarer: