onsdag 19 mars 2014

Dag 21: Mer kultur i äldreomsorgen


Kulturen har ett värde i sig, låt mig börja med att säga det. Ibland kan jag nämligen irritera mig på att vi pratar om kultur som ett medel för att uppnå andra värden. Som folkhälsa eller ekonomisk motor eller attraktionskraft av något slag eller vad det nu kan vara. Allt det där är konsekvenser av kultur, men det är inte därför kulturen är viktig, tycker jag. Kulturen är viktig för att att den vidgar vår värld. För att den får oss att reflektera, att fantisera, att skapa - och därmed växa som människor.

Men trots det, vill jag ändå i det här sammanhanget koppla kulturen till folkhälsan. För utan tvekan är det så att vi människor blir piggare och friskare av kultur - hela livet. Därför ska vi också ha mer kultur i äldreomsorgen. Människor ska erbjudas möjligheter till allt det där - till reflektion, fantasi och skapande - även om man råkar bo på ett särskilt boende eller om man behöver hjälp från hemtjänsten.

Här kan ni t ex läsa om hur körsång på ett särskilt boende bidrog till stor glädje och minskad läkemedelsförbrukning. Körsång som besparingsåtgärd om ni så vill, eftersom körsång kostar mindre än läkemedel...

Inga kommentarer: